Veel mensen gaan eten als ze zich onrustig, moe, geïrriteerd, verdrietig, verveeld, onzeker of blij voelen. Ook vinden ze dat ze soms een extra ‘beloning’ verdienen, helemaal na een drukke werkdag of juist na een uurtje sporten. Deze gevoelens en emoties komen ergens vandaan, maar we weten ook dat eten niet de oplossing is. En het eten dat gepakt wordt, voelt vaak op dat moment aan als ‘verboden’. Vervolgens willen we hiermee stoppen, we willen volledige controle over onszelf. Alleen… eten geeft een beloningsgevoel dus we houden het niet vol. We komen in een vicieuze cirkel waarin we een ‘haat-liefde verhouding’ met voeding krijgen.

Ik heb het hierboven over emotie-eten. Natuurlijk eten/drinken we allemaal weleens uit emotie; bij een feestje, verjaardag of zelfs bij een vervelend moment geeft eten of drinken troost. Eten en drinken hoort bij verschillende situaties. We gaan ons er beter door voelen, want eten geeft een fijn gevoel. Als het eten vanuit bepaalde emoties dagelijks/wekelijks voorkomt. Of als het je leven bepaald en beheerst, dan kan je spreken over emotie-eten. Wist je dat emotie-eten vaak een dikmaker is? Zo’n 40% van obese mensen zijn emotionele eters. * Dit betekent dat we aan het eind van de dag met een leeg hart en een te volle maag naar bed gaan, plus meer risico lopen op andere aandoeningen zoals hart- en vaatziekten.

Als je jezelf hierin herkent is het belangrijk om te weten hoe je meer grip krijgt op je emoties. Hoe kan je er beter mee omgegaan? En hoe zorg je ervoor dat je niet terug valt in oude patronen? Met behulp van het werkboek ‘Uit de ban van emotie-eten’ wordt er gewerkt aan bewustzijnstraining. Het programma is ontwikkeld door Joanna Kortink in samenwerking met drs. Greta Noordenbos. Meer informatie kan je vinden op hun site.

*bron: Eating style, overeating, and overweight in a representative Dutch sample. Does external eating play a role? Appetite 52 (2009) 380-387. Tatjana van Strien, C. Peter Herman, Marieke W. Verheijden