Multivitamine versus Maxivitamine

Hoe komt het dat we niet meer beseffen hoe gezond groente en fruit eigenlijk is?
We zijn druk met ons werk, vrienden en familie. We moeten verschillende balletjes hoog zien te houden en ook nog proberen te genieten. We zijn soms aan het rennen en vliegen. We kiezen voor gemak. Dat is ook wat de maatschappij in ons naar boven haalt; 24/7 beschikbaar en bereikbaar voor actie! Dit kost een hoop energie. En waar halen wij onze energie vandaan? Juist, van gezond en gevarieerd eten.

Nu is gezond eten niet altijd onze sterkste kant: 10% van de vrouwen en 6% van de mannen haalt de aanbeveling voor fruit. Groente wordt er nog minder gegeten; 5% van de mannen en vrouwen komen aan de aanbeveling.1 Daarbij denken we soms dat we gezond bezig zijn, terwijl er allemaal ‘verborgen ongezonde ingrediënten’ in het product zitten. (Wat is er nog gezond?!) Ook blijkt gevarieerd eten in de praktijk best lastig te zijn.

Hoe krijgen we dan toch die benodigde vitaminen binnen? Is een multivitamine slikken het antwoord? Een kwart tot de helft van de Nederlanders denkt van wel; zij suppleren dagelijks een multivitaminen.1 Hier zitten ongeveer 25 vitaminen en mineralen in. Probleem opgelost zou je denken.

Even terug naar het groente- en fruitverhaal. Wat is daar zo gezond aan? Door gevarieerd groente en fruit te eten haal jij jouw benodigde vitaminen, mineralen en fytochemicaliën. Fyto-wat? Fytochemicaliën zijn bestanddelen van plantaardige voedingsmiddelen die een positieve uitwerking hebben op de gezondheid. Daarbij geven ze producten smaak, geur en kleur. Er zijn al meer dan 10.000 fytochemicaliën bekend, maar onderzoek naar dit onderwerp is nog steeds bezig.2 Wist je dat er in een stukje broccoli al 7 soorten fytochemicaliën zitten? (zolang het vers is)20141118_225032

Enkele belangrijke functies:
– Beschermen van schade aan het DNA
– Stimuleren van het immuunsysteem
– Anti-bacteriële en antivirale effecten
– Verminderen van ontstekingsprocessen
– Verlagen van het cholesterolgehalte
– Herstellende werking voor lichaamscellen

Een beter alternatief voor de multivitaminen zou zijn om dagelijks 200 gram groente en 2 stuks fruit te eten. Als je hier energie in steekt, zal je merken dat je steeds meer energie krijgt. Daag jezelf uit en ga experimenteren met groente en fruit. Jij voelt je gezonder, je gezin profiteert ervan en je krijgt meer binnen dan een multivitaminen voor elkaar kan boxen. Een win-win-win situatie dus.

Dus kom deze winter goed door met jouw portie groente en fruit. Een Lekkerder en gezonder maxivitamine is er niet 🙂


 

1.Van Rossum, C.T.M., Fransen, H.P., Verkaik-Kloosterman, J., Buurma-Rethans, E.J.M., Ocke, M.C. (2011) Dutch National Food Consumption Survey 2007-2010: Diet of children and adults aged 7 to 69 years. RIVM-rapport nr. 350050006. Bilthoven.

2.Russo, M., Spagnuolo, C., Tedesco, I & Russo, L. (2010) Phytochemicals in cancer prevention and therapy: Truth or Dare? Institute of Feed Sciences, National Research Council, 83100, Avellino, Italy.