Notice: builder_status is verouderd sinds versie 4.2.1. Gebruik in plaats daarvan AviaBuilder::get_alb_builder_status(). in /www/wp-includes/functions.php on line 3853

Kerstkilo’s

Kerstkilo’s

Hoe komt het toch dat we ons elk jaar zo druk gaan maken om de bekende kerstkilo’s. Wie dit ooit bedacht heeft was vast de kerstman zelf, aangezien hij niet door de schoorsteen paste en lekker op z’n arrenslee  bleef zitten. Wat is het jammer dat deze term bestaat; je zou haast een schuldgevoel en zelfmedelijden krijgen na deze gezellige dagen met vrienden en familie.

Zonder schuldgevoel eten, daar ben ik voor. Het feit is dat we met kerst veel meer stilzitten en blijven eten van al het lekkers op tafel. Het wordt onbedachtzaam eten. Daarom wat tips van de diëtist:

  • Plan een wandeling of activiteit in
    Dit is leuk en gezellig om samen te doen. Je wordt er actiever van en het geeft letterlijk even lucht.
  • Luister naar je lichaam
    Om 9:30uur al aan de appeltaart met slagroom en vanillesaus? Of meteen na het avondeten doorgaan met de tiramisu, terwijl je vol zit? Klinkt lekker, alleen heb je op dat moment er écht zin in??? Krijg je er voldoening van of ben je meer van de hartige snacks? (dan wacht je tot later, er komt nog genoeg lekker eten voorbij :-))
  • Kleine porties, kleine gangen
    We houden van smaakexplosies. Richt je op de smaak, reuk en aroma van wat je in je mond stopt. Dat geeft al voldoening. Gebruik kleine borden, zodat het er feestelijk en exclusief uit ziet.
  • Eet eens iets anders
    Mensen zijn gewoontedieren, maar stiekem vinden we iets anders proberen wel heel leuk. Verras jezelf en je visite met iets wat je nog nooit gemaakt hebt. Let op: maak het niet te moeilijk voor jezelf.
  • Vermijd kant-en-klaar
    Het valt me op dat er erg veel kant- en klare gerechten te koop zijn. Voor oudere mensen is dit ideaal. Voor gezinnen is dit totaal niet nodig: het is duur, te zout, erg suikerrijk en vetrijk.
  • Houd je gewone ritme aan
    Maaltijden overslaan omdat je een grote lunch gaat eten is geen goed idee. Je krijgt daardoor snaaidrang en hebt meer zin in tussendoortjes. Luister dus naar het ritme van je lichaam.
  • Deel je gerecht
    In restaurants is dit tegenwoordig geen issue meer. Je voorgerecht, hoofdgerecht of je toetje delen is een prima manier om dubbel te genieten! Eetsmakelijk!
  • Drink niet teveel sap of alcohol
    Dit geeft even een verzadigingsgevoel, maar het zijn loze calorieën. Ook haalt alcohol de rem eraf en kan je ongemerkt meer gaan eten. Van welk drankje geniet jij het meest?
  • Haal niet teveel in huis
    Alles wat je in huis haalt, gaat ooit een keer op. Dus laat je niet verleiden in de supermarkt (met de overload aan dit-moet-je-proeven-kerstproducten), maar maak een lijstje en houdt je daar aan. Scheelt geld, je houdt bergruimte over en je voorkomt dat je teveel eet.
  • Genieten!
    En niet met mate 🙂 Zet al je zintuigen in als je iets eet of drinkt.

 

Fijne feestdagen