Hoe voorkom jij een griep of verkoudheid?

In de winter lopen we eerder kans op een griep of verkoudheid. Wij willen ons hiertegen verzetten, ons wapenen en vechten zodat we niet ziek in bed belanden. Maar hoe kunnen we dat het beste doen?

Volgens hoogleraar moleculaire virologie, aan het UMC Groningen, moet je eerst begrijpen dat een virus het meest besmettelijk is vóórdat je ziek wordt. Als je besmet bent met een virus duurt het nog 4 à 5 dagen voordat je ziekteverschijnselen laat zien. Daarom heb je eerder kans op een griep of verkoudheid als je veel sociale contacten hebt, die al wel het virus dragen maar nog niet ziek zijn.1

Hoe verspreidt het virus zich dan? Via kleine druppeltjes door de lucht in ruimtes waar mensen dicht op elkaar zitten (Pas dus op voor hoestende en proestende mensen om je heen!). Een griepvirus verspreidt zich makkelijker door droge lucht en bij lage temperaturen. Ook via voorwerpen die door een drager van het virus aangeraakt zijn. Was daarom vaak je handen en gebruik papieren zakdoekjes.

Als je een goede weerstand hebt, ben je minder snel ziek en ben je sneller beter als je het wel te pakken hebt! Daarom geef ik wat tips voor een goede weerstand:

  1. Eet gezond en gevarieerd
    Hierdoor krijg je alle vitamines binnen die jouw weerstand op peil houden.2
Goed voor je weerstand Zit vooral in: Gevolgen van een tekort:
Vitamine A Lever, vis en boter
Groene bladgroente, koolsoorten en oranje groente en fruit (in de vorm van béta-caroteen. Dit is de voorloper van vitamine A en wordt in je lichaam omgezet)
Nachtblindheid, droge en schilferige huid en dof haar.
Vitamine B6 Aardappelen, bananen en bruin brood Ontstekingen van de tong en de huid. Bij langdurig tekort ook depressie, verwardheid en vermoeidheid.
Vitamine C Citrusvruchten, aardappelen en paprika Verminderde weerstand, wondgenezing en opbouw van bindweefsel. Daarbij vermoeidheid en slapeloosheid. Ook kan je tandvleesbloedingen krijgen en andere inwendige bloedingen.
Vitamine D Vette vis, halvarine en margarine Spierzwakte en spierkrampen. Botontkalking wat op latere leeftijd optreedt en het risico van botbreuken verhoogd.
Vitamine E Zonnebloemolie, noten en ei Weinig ernstige verschijnselen. Een tekort komt in Nederland bijna niet voor.
  1. Drink voldoende
    Als je te weinig drinkt, dan worden afvalstoffen niet afgevoerd. Probeer iedere dag in ieder geval anderhalf tot twee liter water te drinken (= 8 tot 13 glazen).En ook al vind je het nog zo lekker, beperk je alcoholgebruik. Het afbreken van alcohol kost je lichaam namelijk behoorlijk wat tijd en moeite. Hoe meer glazen wijn, bier of sterke drank je drinkt, des te minder aandacht kan je lichaam stoppen in het bestrijden van ziekteverwekkers. Drink niet elke dag alcohol en als je drinkt maximaal twee à drie glazen.
  1. Leef regelmatig
    Dit helpt enorm om je weerstand op peil te houden: regelmatig eten (om de 2,5 à 3uur) en voldoende slapen (±8uur). Wanneer je slaapt, krijgt je lichaam namelijk de tijd om zich te herstellen en weer op krachten te komen.
  1. Beweeg elke dag 30minuten matige intensief
    Matig intensief bewegen houdt, volgens de Nederlandse Norm Gezond Bewegen3, in dat je hartslag echt even een tikje harder gaat. Bijvoorbeeld: goed doorwandelen tijdens het uitlaten van de hond (5-6 km/uur), fietsten (15km/uur), zwemmen, flink onkruid wieden in de tuin. Je kunt deze norm ook verspreiden over de dag, hierbij mag je alleen blokken van 10 minuten of meer meetellen.
  1. Houd je lichaam schoon
    Je komt goed voor de dag, je voelt je lekker fris én het is goed voor je! Een goede persoonlijke hygiëne helpt je weerstand te vergroten.  Je komt dan bijvoorbeeld minder snel in aanraking met ziekteverwekkers die zich schuil houden in het vuil. Was je handen regelmatig en geef jezelf dagelijks een goede wasbeurt.
  1. Vermijd stress!
    Stress heeft een negatieve invloed op je weerstand. Je lichaam zit, zoals dat genoemd wordt, in de ‘fight or flight’ toestand. Het bereid zich voor om te vechten of te vluchten. Tijdens een stresssituatie zal je lichaam hierop reageren: verwijde pupillen (beter zien), een verminderd creatief denkvermogen, het sterk verminderen van de spijsverteringsactiviteit (dit heeft geen prioriteit op dat moment), vermindering van je eetlust, verhoging van de pijndrempel, het aanmaken van bloedstollingsfactoren, zweten (afvalstoffen lozen en verkoeling) en een versnelde ademhaling (meer zuurstof nodig). Dit klinkt niet ideaal natuurlijk. Stress vreet je lichaam eigenlijk van binnenuit op, omdat voedingsstoffen verloren gaan aan jouw alertheid in plaats van je weerstand en stofwisseling.
    Zoek dus naar afleiding en ontspanning, door te bewegen, bezig te zijn met een hobby of ontspanningsoefeningen te doen.

1. http://www.gezondheidsnet.nl/
2. http://www.vitamine-info.nl/
3. http://www.nisb.nl/