Appel versus Peer

Je kent ze wel, mensen met slanke benen en boven de spijkerbroek een vetrol. Deze mensen hebben volgens de literatuur in verhouding meer buikvet dan anderen en hebben een appel-figuur. Zit het vet meer genesteld op heupen en benen? Dan heeft de literatuur het over het peer-figuur. Naast de hoeveelheid vet op het lichaam speelt de verdeling ervan ook een belangrijke rol voor de gezondheid.

Nu weet en snap ik dat iedereen wel een vetrolletje heeft. Ook heeft iedereen een lichaamsdeel waar je je niet happy over voelt. Maar bedenk dat het vetrolletje een rol kan worden en dat het zodanig uit de hand kan lopen dat je gezondheid eronder gaat lijden. Dit willen we gewoonweg NIET!

Welk figuur is het meest ongezond?
Bij het appel-figuur zit het vet rondom de organen en kwetsbare lichaamsdelen. Dit verhoogd de kans op hart- en vaatzieken en diabetes type 2. Dit type is dus het meest ongezond.

Meten = weten
Heb ik appel-figuur figuur? Om hierachter te komen kan je zelf de buikomvang meten. Deze maat geeft samen met het BMI een goede indicatie van de hoeveelheid buikvet aan. Onderstaande tabel geeft aan wanneer je een gezonde buikomvang hebt. (Bron: dieetbehandelingsrichtlijnen overgewicht en obesitas)

Geen verhoogd risico Verhoogd risico Sterk verhoogd risico
Mannen 94 cm of minder Tussen de 94 – 102 cm 102 cm of meer
Vrouwen 80 cm of minder Tussen de 80 – 88 cm 88 cm of meer

*Deze getallen gelden voor blanke volwassenen. Bepaalde etnische groepen hebben een hoger risico op het ontwikkelen van diabetes mellitus en hart- en vaatziekten. Voor hen gelden daarom andere getallen.

Hoe meet ik mijn buikomvang?

  1. Leg de centimeterband midden tussen uw onderste ribben en de bovenkant van uw heupbeen, net boven de navel.
  2. Zorg dat de centimeterband goed aansluit, maar trek hem niet te strak aan.
  3. Adem in, adem uit.
  4. Meet uw taille op.

 

Wil je weten hoe je van het buikvet afkomt? Raadpleeg de diëtist in Veenendaal voor praktische tips over jouw voedings- en beweegpatroon.