Sjaal om, Sjaal af

Het is officieel: de winter is begonnen. Het kwik is gedaald tot bibber-temperaturen, afgelopen vrijdag is het nulpunt bereikt en automobilisten konden weer ijs krabben (zie bericht Nu.nl). Wat fijn dat we nu ons winterdekbedje kunnen opmaken en dat we de thermostaat op tropische temperaturen kunnen zetten.

Heeft mijn lichaam nu ook meer energie nodig?
Nee, juist niet. Theoretisch gezien heb je voeding nodig om je lichaam warm te houden (10% van je energie wordt omgezet in warmte). Maar we leven niet meer in de tijd van ijsbloemen op het raam en kranten onder de jas. We lopen uit ons verwarmde huis, snel naar onze verwarmde auto; en als we wel langere tijd buiten zijn, zijn we tegenwoordig dik en warm gekleed.

Een extraatje kunnen we dus (gerust!) laten staan. Zet in deze periode de thermostaat niet te hoog en laat je elektrische deken nog even in de kast. Je moet het zo zien dat onze stofwisseling een grote chemische fabriek is, die bezig is met huishouden. Bij het huishouden wordt er energie omgezet, om je lichaam te verwarmen en te onderhouden. Dit kan snel en langzaam, wat betekend dat mensen met een snelle stofwisseling meer energie verbranden en dus minder kans hebben op overgewicht!

Door lekker te stoken in huis wordt jouw stofwisseling dus alleen maar LUI! Daarom kunnen we onze stofwisseling beter een boost geven:

  1. Zet de thermostaat lager
    Nu moet je lichaam harder werken om je stofwisseling te verhogen. Leuke bijzaak: je bespaard geld op je energieverbruik.
  2. Eet regelmatig
    Door regelmatig te eten, zorg je ervoor dat de stofwisseling op gang blijft.
  3. Kruid je eten
    Door kruiden toe te voegen aan de maaltijd krijg je het vanzelf warm. In rode pepers zit capsaïcine, wat een branderig gevoel geeft. Het is bewezen dat dit stofje je stofwisseling verhoogt.1
  4. Zwarte koffie en groene thee drinken
    Verwarm jezelf niet van buiten, maar van binnen. Daarbij zorgt zwarte koffie en groene thee tot meer verlies in vetmassa. Verwacht nu niet dat door het drinken hiervan de kilo’s ervan af zullen vliegen, zie het als een steuntje in de rug.
  5. Ontwikkel je spieren
    In rust verbranden jouw spieren ook energie. Hoe meer spieren, hoe meer verbranding! Doe daarom aan kracht- en cardiotraining. Bij krachttraining spreek je de type 2b spiervezels aan, bij cardio training ontwikkel je de type 1 spiervezels; beiden belangrijk om te ontwikkelen.
  6. Slaap voldoende
    Ten eerste kan vermoeidheid ervoor zorgen dat je meer gaat eten. Daarbij wordt de stofwisseling flink verstoord en zal je stofwisseling vertragen.
  7. Vermijd de crash diëten
    Het welbekende crashen zorgt er vaak voor dat je snel af valt. Gevolg: je eet ongezond, onvolwaardig en je spieren worden afgebroken om daar energie uit te halen. Daardoor krijg je minder spiermassa en zal je stofwisseling vertragen. Een crashdieet leidt dan ook tot een lichaam dat minder calorieën verbrandt (en dus sneller aankomt) dan het lichaam dat je had voor het dieet.

1. Belza, A., Jessen, A.B. (2005) Bioactive food stimulants of sympathetic activity: effect on 24-h energy expenditure and fat oxidation. In: Eur J Clin Nutr 59, 733-741.