Marian, hoe kom ik gezond de feestdagen door?

Deze vraag kreeg ik vorige week van een aardige dame. Ik snap dat de decembermaand erg lastig kan zijn. De supermarkten puilen uit van de zoetigheid en de oliebollenkraam op het Kees Stipplein in Veenendaal verspreidt de lekkere geur van verse oliebollen. Ook bij vrienden en familie worden hapjes en drankjes royaal geserveerd. Nu betekent dit niet dat je hier niet aan mee mag doen, ga er alleen slim mee om.

Ten eerste zeg ik altijd dat er maar 2,5 feestdagen in december zijn, namelijk 1e kerstdag, 2e kerstdag en oudjaarsavond. Met andere woorden: er zijn minimaal 28 dagen die gezond doorgebracht kunnen worden!

Tips op de feestdagen door te komen:

  1. Niet de hele dag snaaien
    Het gevaar van de kerst zijn de snaaipartijen. Je brengt vaak met een aantal mensen de kerstdagen door en hierdoor beïnvloed je elkaars eetgedrag. Want zien eten doet eten. Daarbij zorgen de onregelmatige eetmomenten ervoor dat je vaak teveel eet. Zorg ervoor dat je op gezette tijden eet: ontbijt, lunch en diner. Kom je later uit bed? Dan brunch je met z’n allen en neem je in de middag (na 2,5 a 3 uur) een klein tussendoortje.
  1. Kies voor gezond
    En dat is eigenlijk heel simpel: neem bijvoorbeeld volkoren afbakbroodjes, gerookte zalm, avocado en lekkere magere vleesproducten. Dit in plaats van spijsbrood, vette salades voor de lunch en gevulde bladerdeeghapjes. Voor de tussendoortjes kunnen ook bewuste keuzes gemaakt worden. Zet in plaats van kerstkransjes een reepje avocado met een plakje rosbief op tafel, of en hardgekookt ei opgerold in een plakje kipfilet.
  1. Probeer langzaam te eten
    Je lichaam heeft zo’n twintig minuten nodig om een seintje naar de hersenen te sturen dat je vol zit. Als je langzamer eet zit je sneller vol. Als je ook bewust je eten proeft, merk je dat het eten van grote porties helemaal niet altijd ten goede komt van de smaak.
  1. Gezelligheid op tafel; geniet met mate
    Haal je mooie bakjes en schaaltjes uit de kast en doe daar de hapjes in. Dus niet rechtstreeks uit de zak of het pak eten, maar van te voren in een schaaltje doen. Hierdoor zorg je dat je de frequentie, hoeveelheid en keuze afbakent.
  1. Actieve uitjes tussendoor
    Plan actieve uitjes met de familie en vrienden. Ga bijvoorbeeld schaatsten, een middag- of avondwandeling maken of doe een spel zoals Party & Co. Alle beetjes helpen, dus kom van de bank af tijdens de feestdagen!