Corona virus

Tips voor thuiswerkers

Het corona-virus is hét onderwerp van de dag. We zijn er allemaal druk mee en het sociale leven staat helemaal op z’n kop. Ik hoop op het moment dat ik dit schrijf dat het goed met je gaat en dat je goed voor jezelf zorgt.

Maar nu even het volgende: ben jij ook al tegen een aantal lastige situaties aangelopen nu je thuis werkt? Zoals continue afgeleid zijn, knettergek worden van je kinderen of je partner of een heel onrustig gevoel hebben aan het eind van de dag… Misschien voel je je wel niet ‘nuttig’ genoeg en heb je veel energie over. Negatieve emoties kunnen deze dagen ook flink opspelen. Denk aan irritatie, frustratie, onzekerheid, somberheid, futloosheid, boos zijn of juist verdrietig.

Ten eerste: dit is allemaal heel normaal! Je bent een mens en als je uit je ritme bent, dan voelt dat niet goed. Iedereen heeft hier in meer of mindere mate last van. De een heeft hier al na 1 dag last van, een ander na 2 weken. Accepteer dat je niet perfect bent en dat je niet alles kunt controleren.

Acceptatie geeft ruimte. Pff, dat lucht al op. Nu kan je aan de slag gaan met concrete plannen maken. Hieronder staan tips om deze corona-crisis thuis door te komen. Speciaal voor de thuiswerkers:

  • Maak een dagindeling voor jezelf en schrijf dit op.
    In de dagindeling staan je taken, je lichamelijke activiteiten en je eetmomenten. Het is belangrijk dat je orde schept in je hoofd en een overzichtelijk schema hebt. Dit geeft namelijk rust en controle over wat je wel kunt controleren 😉
  • Werk – als dat kan – in een rustig en opgeruimde kamer.
    Een opgeruimd bureau geeft het meeste rust en zorgt voor zo min mogelijk afleiding. Dit betekent dat je aan het eind van de dag je werkruimte netjes achterlaat, zodat je de volgende dag weer fris kunt beginnen. Als je aan het werk bent zet dan je mobiel op ‘stil’. In de pauze is er tijd voor whatsapp, social media en het nieuws ed. Communiceer ook met je omgeving wanneer jij werkt en wanneer je pauze hebt.
  • Loop niet elke keer naar de keuken om eten of drinken te pakken.
    Het is normaal dat je elk uur even je benen wilt strekken. Dit is ook goed voor je lijf. Maar je wilt natuurlijk niet in deze tijd 10 kilo aankomen… Het kan een gewoonte zijn dat je thuis (onbewust!) veel in de koelkast of snack-la zit te rommelen. Nu je meer thuis bent is dit helemaal niet handig. Plak daarom een post-it op de koelkast/lade/snackkast en schrijf hier de eetmomenten op. Zet ook op de eetkamertafel een kan met water of een pot thee klaar. Je moet natuurlijk niet vergeten om goed te blijven drinken.
  • Eet elke dag aan tafel: ontbijt, lunch en avondeten.
    Zorg ervoor dat deze eetmomenten niet even snel tussendoor gaan. Je hebt echt alle tijd, dus waarom zou je op deze momenten niet goed voor je lijf zorgen? Het is belangrijk om je energie hoog te houden en zo gevarieerd mogelijk te blijven eten. Dit ondersteunt je immuunsysteem en dit is de enige manier om je lijf te boosten. Je hoeft geen extra vitamines, mineralen of andere ‘vage’ supplementen te gebruiken in deze tijd (trap dus niet in de aanbiedingen en de reclame hiervoor!).
  • Kom in beweging!
    De hele dag stil zitten is fysiek en mentaal gewoon ongezond. Bewegen zorgt voor meer energie, meer conditie, meer fitheid en geeft een ontspannen gevoel. Ik kan allerlei wetenschappelijke informatie erbij halen om dit duidelijk te maken, maar iedereen weet het al. Een laatste feit: bewegen zorgt er ook voor dat je wilskracht wordt versterkt. Dus die chocolade-eitjes kan je gemakkelijker links laten liggen. Zet daarom een wekkertje en kom in actie. Op youtube staan nu allerlei gratis workouts van sportscholen die mensen online in beweging willen zetten. Geen reden om niets te doen 🙂
  • Betrek je kinderen bij je activiteiten.
    Zo zorg je er samen voor dat je soepel door deze quarantaine-tijd komt. Ook geef jij als ouder het goede voorbeeld. Echt waar, kinderen hebben behoefte aan een goed voorbeeld.

Heb je vragen over je gezondheid? Of heb je twijfels of jij of je kind gevarieerd genoeg eet? Ik wil je er graag meer inzicht, informatie, tips en tools geven. Dit gaat natuurlijk met gepaste afstand – online of telefonisch – maar het is zal niet minder persoonlijk zijn.

Ik wens je veel succes en gezondheid toe.

Gezonde groet,

Marian