Notice: builder_status is verouderd sinds versie 4.2.1. Gebruik in plaats daarvan AviaBuilder::get_alb_builder_status(). in /www/wp-includes/functions.php on line 3853

Frozen

Frozen

Let it go, let it goooooo! – dit heerlijke nummer blijft fijn om in de auto lekker hard mee te blèren. Zo hard en overtuigend dat mensen naast je, in een andere auto, afvragen wat je allemaal aan het doen bent.

Anyway, dit was voor mij inspiratie om het eens te hebben over ingevroren voedsel. Is ingevroren eten ook gezond? Ik kan je verzekeren: Ja! Vroeger was ik ook geneigd om te denken: “vers boven alles.” Maar verse groenten en fruit uit de supermarkt hebben vaak al een hele reis achter de rug, voordat ze in jouw mandje belanden. Vooral als de producten niet in het seizoen zijn, worden groenten en fruit vroeg geplukt en moeten ze nog een hele reis afleggen. Ze hebben zelfs minder voedingsstoffen als je ze uiteindelijk gaat eten, dan seizoensproducten. (Huh?!) Ja; diepvries groenten en fruit worden op hun best geplukt en dan DIRECT ingevroren. VEEL nutriënten dus als je hiervan gaat smikkelen.

Benieuwd hoe dit precies zit? Bekijk het filmpje van ASPEN Science Center:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=105&v=zjsOOT347cA

Wat is nog meer handig om te weten?

Bacteriën van producten gaan niet dood als je ze invriest. Door de kou stoppen de bacteriën met vermenigvuldigen, maar ze blijven wel in leven. Op het moment dat je producten ontdooit zullen de bacteriën dus ook weer actief worden en zich vermenigvuldigen. Daarom wordt het sterk afgeraden om producten na het ontdooien opnieuw in te vriezen. Bij de tweede keer ontdooien kunnen de bacteriën zich nog sneller ontwikkelen en dan heb je kans op voedselvergiftiging. En – geloof mij – dat wil je niet.

Uiteindelijk gaan vitamines ook verloren in de vriezer, maar dat gaat heel langzaam dus je kan het makkelijk een paar maanden bewaren. Kliekjes kan je over het algemeen ongeveer drie maanden in de vriezer bewaren. Handig om de naam + datum op het diepvriesbakje te noteren. Let wel op met gerechten waar veel zuivel in zit, want zuivelproducten zoals melk, yoghurt en slagroom gaan vlokken in de vriezer.

Do’s en Don’ts:

  • Zorg ervoor dat de temperatuur van je vriezer -18 °C of lager is.
  • Koel warm eten of kliekjes eerst af tot kamertemperatuur. Zet afgedekt in de vriezer.
  • Leg niet te veel producten in één keer in de vriezer.
  • Houd de porties die je invriest klein.
  • Fruit en groente (niet voorgesneden) kan je wel 12 maanden bewaren! Super handig om groente en fruit in het seizoen in te vriezen, voor de wintermaanden.
  • Groenten die veel water bevatten zoals sla, tomaat en komkommer kan je beter niet invriezen.
  • Je kunt de houdbaarheid van groente zelfs verlengen… Hoe? Kook ze kort – 2 minuten – en vervolgens kan je ze voor maanden in de vriezer bewaren!
  • Ontdooi vlees in de koelkast in een afgedekt diep bord. Zo krijgen bacteriën niet de kans om zich te verspreiden op andere producten.

Heb je naar aanleiding van deze coole informatie vragen? Let me know!

Gezonde groet,

Marian
diëtist, voedingsdeskundige en vitaliteitscoach