Notice: builder_status is verouderd sinds versie 4.2.1. Gebruik in plaats daarvan AviaBuilder::get_alb_builder_status(). in /www/wp-includes/functions.php on line 3853

Kan je teveel fruit eten?

Heerlijk in het zonnetje, zonnebril op en een bak met vers fruit oppeuzelen. Met dit weer krijgen we meteen zin om gezonde tussendoortjes te eten die verfrissend werken. (nee, softijs is niet gezond) Zoals we weten is fruit erg gezond en helemaal als we dit vers uit het handje eten. Fruit levert weinig calorieën en veel voedingsstoffen. Het bevat veel vitamine C, foliumzuur, kalium en vezels. Mega gezond!

Ik stop meteen een berg fruit in de blender, want al die vitamientjes kan ik wel gebruiken. HO, WACHT! Het is leuk dat je met een superduur superfoodsapje een berg vitaminen naar binnen hengelt, maar je darmflora heeft vezels nodig zoals jij vitamine C nodig hebt. Hard. En veel. En gevarieerd. In de blender vermaal je de vezels, vandaar dat je een smoothie lekker naar binnen kan gieten. Daarbij gebruiken we vaak meer dan 2 stuks fruit voor een smoothie en dat is juist too much. Fruit levert namelijk natuurlijke suikers en als we die in één keer teveel binnenkrijgen is dat juist minder goed voor het lichaam. Teveel fruitsuiker levert namelijk een snelle stijging van het bloedglucose en daar kan je o.a. moe van worden.

Conclusie: je kunt teveel fruit eten als je 3 stuks achter elkaar opeet/drinkt. Eet het liefst onbewerkt vers fruit en verdeel het fruit over de dag. Dan mag je best 3 tot 4 stuks eten. Heerlijk in het zonnetje 🙂

Tip: Oja en wat dacht je van stukjes fruit in je water? Heerlijk smaakje voor een verfrissende drank.
En groente door je smoothie?! Laat die vezels maar komen!

Gezonde en fruitige groet

Marian