Notice: builder_status is verouderd sinds versie 4.2.1. Gebruik in plaats daarvan AviaBuilder::get_alb_builder_status(). in /www/wp-includes/functions.php on line 3853

Geef ze een banaan!

NOS Nieuwsbericht: Wereldwijd zijn er 41 miljoen kinderen te zwaar volgens de Wereldgezondheidsorganisatie. 10 miljoen extra dan in 1990. Tsjonge, 41 miljoen… dat is heel Spanje gevuld met kids, of 1,7 miljoen klassen. 

Wat kan de media toch lekker angstaanjagend overkomen. Van dit aantal leeft bijna de helft in Azië en een kwart in Afrika. In Nederland heeft ongeveer 11 % van de kinderen (4 – 12 jaar) overgewicht. Terwijl 82% een normaal gewicht heeft. Dat is minder schokkend en klinkt gelijk heel anders toch?.

Ook in de praktijk hoor ik dat ouders vaak bezorgd zijn om hun kinderen. Overgewicht, ondergewicht, eetproblemen. Overal wordt een stickertje op geplakt. Ik begrijp goed dat ouders bezorgd kunnen zijn als hun kind even niet goed eet.  Maar blijf ook nuchter.

Stimuleer je kind om gevarieerd te eten, zet extra groente op tafel en geef je kind een stuk fruit mee. Belangrijker nog is dat kinderen niet zozeer doen wat je zegt maar wel doen wat je doet! Ai… dat betekend dat goed voorbeeld goed doet volgen. Wat voor voorbeeld geef jij? Is er altijd chips in huis? Altijd koek bij de thee? Wordt het pas gezellig als er gegeten wordt? Dit zijn dingen die het beeld dat je kind over voeding heeft bepaald. Als voeding voor jou een issue is dan leef je dat voor. Kortom:

Aan de bak dus, en de kids in je slipstream mee. Hoe simpel wil je het hebben?!

Notice: builder_status is verouderd sinds versie 4.2.1. Gebruik in plaats daarvan AviaBuilder::get_alb_builder_status(). in /www/wp-includes/functions.php on line 3853

Makkelijke vegetarische lunch

Spinazie met pijnboompitjes en ei; makkelijk en vegetarisch

Heerlijk verantwoorde lunch voor 1 persoon, in no time klaargemaakt! Dit is een handige lunch voor een sporter (na de training), maar ook voor mensen die willen afslanken of vegetariërs. Echt waar, hier kan je een paar uur op vooruit.

Benodigdheden:

  • 500 gram spinazie (verse spinazie, voorgewassen)
  • 1 – 2 eieren
  • handje pijnboompitten
  • cherry tomaatjes

Bereidingswijze:

Voorbereiding: 1min  ›  Bereiding: 6min  

 Snijd de cherry tomaatjes door midden

  1. Doe de eieren in een pannetje en breng het water aan de kook. Kook ze ± 6 minuten.
  2. Zet de wokpan op het vuur en bak de pijnboompitjes totdat ze goudbruin kleuren. Doe ze in een bakje en zet ze apart.
  3. Gebruik dan dezelfde wokpan, doe er één eetlepel olijfolie in. Als de olie glazig wordt doe je de spinazie erbij.
  4. Wok de spinazie kort en schep ze dan op een bord. Ondertussen kan je de eieren afgieten, pellen en erbij serveren.
  5. Strooi als laatste de pijnboompitjes en de tomaatjes erover. Eetsmakkelijk!

 

Voedingswaarde Spinazie met pijnboompitjes en ei
  Totaal (84 gram) Per 100 gram
Kcal 449 534
Koolhydraten totaal 10 gram 11.9 gram
eiwit 36 gram 43 gram
Vet totaal 25 gram 29.7 gram
Verzadigd vet 5 gram 6.0 gram
Onverzadigd vet (totaal) 20 gram 23.7 gram
Voedingsvezels 11 gram 13.1 gram

 

Notice: builder_status is verouderd sinds versie 4.2.1. Gebruik in plaats daarvan AviaBuilder::get_alb_builder_status(). in /www/wp-includes/functions.php on line 3853

Groente maakt het lekker!

Volkorenbrood met kipfilet en groente

Wat is er nu fijner dan een voedzame, gezonde boterham?! Rijk beleggen kan natuurlijk altijd met groente. Dit maakt je lunch sowieso lekkerder! Dit is meteen een goed voorbeeld voor je kinderen, want die mogen ook meer groente eten. En zo maak je op een makkelijke manier de maaltijd tot een feestje. Beetje peper en zout erop, smullen maar!

Benodigdheden:

  • 2 sneetjes volkorenbrood
  • Bieslook zuivelspread light
  • 2 plakjes kipfilet of kipkalkoenfilet
  • paar strookjes paprika
  • cherrytomaatjes doormidden gesneden
  • 1/2 avocado
  • Eventueel andere groentes zoals komkommer, radijs, ui, augurk, diverse slasoorten, etc.

Bereidingswijze:

Voorbereiding: 0 min  ›  Bereiding: 2min  

 Smeer op de sneetjes brood een dun laagje zuivelspead

  1. Beleg met kipfilet en de groentes
  2. Beetje peper en zout erop
  3. Klaar!
Voedingswaarde brood met kipfilet en groentes
  Totaal (86 gram) Per 100 gram
Kcal 439 510
Koolhydraten totaal 32 gram 37.2 gram
eiwit 21 gram 24.4 gram
Vet totaal 21 gram 24.4 gram
Verzadigd vet 4 gram 4.6 gram
Onverzadigd vet (totaal) 17 gram 19.8 gram
Voedingsvezels 10 gram 11.6 gram