Notice: builder_status is verouderd sinds versie 4.2.1. Gebruik in plaats daarvan AviaBuilder::get_alb_builder_status(). in /www/wp-includes/functions.php on line 3853

Ik ga op vakantie en neem mee…

 

Mijn gezonde Hollandse verstand 🙂

Op de een of andere manier lijkt het alsof alles kan in de vakantie. Van het een op het andere moment wijken we van onze eet-en beweegstijl af, omdat we vrij zijn. Het is tenslotte ook VAKANTIE! Hoe lastig is dit wel niet als je met een gezondheidsdoel bezig bent?! (en iedereen om je heen het er lekker van neemt; groot ijsje hier, patatje daar, pizza’s met een 32cm doorsnede, mixed-grill plates met een nog groter ijsje toe)

Geen nood: Gezond eten op vakantie is niet zo moeilijk! Schiet dus niet in de stress, want vakantie (inclusief de voorpret) is genieten. Ik heb wat tips op een rijtje gezet, welke zinvol zijn om voor de vakantie even door te nemen. Met deze tips kom je helemaal relaxed aan op jouw bestemming.

Take care
In de vakantie heb je meer tijd, dus kan je beter voor jezelf zorgen. Goed voor jezelf zorgen betekent niet jezelf volproppen met overtollig (vet, energierijk en zout) voedsel. Soms doe je dat, omdat je de periode daarvoor jezelf tekort hebt gedaan. Het idee van; “En nu ben ik aan de beurt…” hebben veel mensen in het weekend of in de vakantie. Dit is niet handig als het om eten gaat, omdat het volgende kan gebeuren:

  • Je raakt eraan gewend om jezelf op deze manier te belonen.
  • Je gaat je dit ongezonde eetpatroon compenseren, door na deze periode weer extreem te focussen op gezond eten.
  • Je brengt jezelf telkens uit balans. Gezond, ongezond, gezond, etc. Hiervan wordt je lichamelijk én geestelijk moe.

Wat is een goede manier om voor jezelf te zorgen? Ontwikkel een passend volwaardig eetpatroon, waarbij je jezelf voedt en verzorgt met gezonde, pure producten. Het is dan ook geen probleem als je eens een bewuste keuze maakt voor iets ‘ongezonds’. Als dit bewust gedaan wordt en je geniet ervan, dan zorg je ook goed voor jezelf.

Goede voorbereiding is het halve werk
Wat van tevoren handig is om te weten, is hoe mensen in het buitenland eten. Wordt er veel met groente en specerijen gewerkt? Staat de regio waar je heen gaat bekend om de verse vis, stokbroden, kaassoorten, pizza’s, et cetera? Dit uitzoeken kan ook tot de voorpret behoren 😉

Wat neem je mee voor onderweg?

  • Flesje water
  • Fruit
  • Gedroogd fruit, zoals dadels, mango, appelringen en abrikozen
  • Voorgesneden rauwkost, zoals wortels en komkommer, maar ook cherrytomaatjes en radijsjes
  • Noten

Zorg dat je voldoende drinkt
… en dan bedoel ik niet per se wijn of bier of cocktails. (in dat geval moet je zéker genoeg water drinken ;)) Als je op vakantie bent wil het er nog wel eens bij inschieten om voldoende water te drinken. Zonde, want het hoeft helemaal niet lastig te zijn. Neem je gewone drinkfles mee. Als je op een bestemming bent waar je het water niet uit de kraan kunt drinken, is het misschien handig om één keer per dag een grote fles water te kopen. Tip: installeer voor vertrek een drinkapp. Deze helpt je eraan te herinneren om voldoende te drinken.Zorg dat je voldoende drinkt

Een andere manier om je vocht een beetje op peil te houden is het drinken van kruidenthee. Koop een stuk gember, een bosje munt en een paar citroenen en je hebt heerlijke thee. Of neem een paar zakjes van je favoriete kruidenthee mee van huis. Thee zetten kan al gauw, zelfs in het meest goedkope hotels. Trouwens: gember kan je ook helpen als je last hebt van je misselijkheid of griep. Daarbij heeft het een positief effect op de spijsvertering en kan het pijnstillend werken. (Je kunt gember raspen en aan de thee toevoegen) Dus een stuk gember kopen is echt geen slecht idee.

Go with the flow
Ga je op vakantie naar een zonnig oord en zijn de mensen daar gewend om veel later te eten dan wij doorgaans doen? Ga gewoon mee in dat ritme. Ontbijt iets later, neem de tijd voor de lunch, eet je gezonde tussendoortjes en verorber ’s avonds niet te grote porties. Handhaaf de vuistregel: om de 2,5 à 3 uur iets eten.

Wat een verademing, om gewoon mee te liften op de eettijdstippen van daar. Het is een grote fabel, dat je na 20:00uur niets meer mag eten. Naar mijn mening gaat het niet zozeer om de tijd, maar vooral om wát je eet. In mediterrane landen wordt de avondmaaltijd vrijwel altijd na 8 uur ‘s avonds gegeten, terwijl overgewicht in die landen niet vaker voorkomt dan in Nederland.

Zorg ervoor dat je lekker veel groente en fruit binnenkrijgt, niet teveel vlees eet en goed oplet met sausen en alcohol. En bovenal: luister naar je lichaam! Als het erg warm is, zal je lichaam waarschijnlijk aangeven dat het behoefte heeft aan wat lichtere maaltijden en meer drinken.

Kortom: gebruik je gezonde Hollandse verstand op vakantie en luister naar je lichaam.

Fijne vakantie 🙂