Notice: builder_status is verouderd sinds versie 4.2.1. Gebruik in plaats daarvan AviaBuilder::get_alb_builder_status(). in /www/wp-includes/functions.php on line 3853

Bakkie doen?

Koffie; voor veel mensen ’s morgens de eerste (levens)behoefte om wakker te worden. Gedurende de dag tanken we op het werk weer bij en zetten we ‘s avonds voor de gezelligheid een pot koffie. Dagelijks drinken wij in Nederland met z’n allen 6,5 miljoen liter.1 Dit is meer dan 108 grote tankwagens volgeladen! Laatst vroeg een cliënt bij mij in de praktijk: “Ik drink 7 koppen koffie op een dag, is dat teveel?”

Allereerst even wat meer informatie over koffie, voordat ik over de gezondheidseffecten vertel. Deze drank heeft een lange historie die tussen 575 en 850 begon in Arabië. Destijds werd het gedronken als onderdeel van een godsdienstige plechtigheid of op medisch advies. Het werd voor de meest vreemde kwaaltjes voorgeschreven, van jicht tot nierstenen.

Eind 16e eeuw kregen we in Europa de smaak van koffie pas te pakken en zagen wij als slimme Nederlanders er meteen handel in. Nu is koffie, na Petrolium (aardolie), het belangrijkste handelsproduct ter wereld!2 Er zijn over de hele wereld zo’n 60 verschillende koffiesoorten van het plantengeslacht Coffea. Voor commerciële doeleinden zijn de Coffea Arabica (Arabica) en Coffea Canephora (Robusta) de belangrijkste koffieplanten.

Maar goed, nu de gezondheidsfeiten op een rijtje.

Koffie maakt je scherp

De cafeïne die in koffie zit maakt je niet alleen wakker, maar ook veel scherper. Hierdoor heb je een verhoogde reactietijd, alertheid, concentratie en logische redenatie. Je kunt dus efficiënter werken. Volgens een onderzoek dat vorige week in het nieuws verscheen is koffie zelfs goed voor je hart!3

Bedenk dat de hoeveelheid cafeïne afhankelijk is van hoe sterk de koffie wordt gezet, hoe groot je kopje is en van welke soort koffiebonen de koffie gemaakt is;  Zo bevatten de Robusta koffiebonen meer cafeïne dan de Arabica bonen, en zit er in een espresso minder cafeïne dan in een gewone bak filterkoffie. (Zie onderstaande tabel)

Cafeïnegehalte van diverse dranken

Drank Hoeveelheid Cafeïne (mg)
Filterkoffie 125 ml 85
Espresso 30 ml 65
Oploskoffie 125 ml 60
Cappuccino 125 ml 65
Thee (zwart) 125 ml 40
Thee (groen) 125 ml 20

Koffie is een bron van antioxidanten

Antioxidanten zijn stoffen die onze cellen en weefsels beschermen. Ze vangen namelijk agressieve stoffen op, die in ons lichaam schade kunnen aanbrengen. Daarom helpen ze tegen beschadiging en kunnen mogelijk op de lange termijn ziekten als kanker en hart- en vaatziekten voorkomen. Polyfenolen zijn in onze voeding de meest voorkomende antioxidanten. Ze zitten in groente, fruit en dranken zoals vruchtensap, thee, rode wijn en koffie.4 Ah! Koffie is dus een grote leverancier van polyfenolen. Uit een studie van het Nestlé Research Center weten we dat koffie, vergeleken met vruchtensap, groene thee en rode wijn het meest efficiënt is om vaatbeschadiging tegen te gaan.5

Koffie zorgt voor betere prestaties bij (recreatie)sporters

Tot 2004 stond cafeïne vanaf een bepaalde dosering op de lijst met verboden middelen. Daarna is het door de World Anti Doping Agency weer afgehaald omdat het zoveel voorkomt in onze dagelijkse voeding. Waarom stond het op deze lijst?

Cafeïne heeft een positief effect op het prestatievermogen voor sporters. Cafeïne stimuleert namelijk het centrale zenuwstelsel en de bijnier tot de afgifte van adrenaline. Daarom is koffie ook een ergogeen middel: een stof die het vermogen om te werken of sporten verbetert.6 Voor duursporters treedt het gevoel van vermoeidheid minder snel op, verbetert het de concentratie en vermindert mogelijk de spierpijn. Bij krachtsporters verhoogd het de alertheid en de aandacht neemt toe.  Bewezen is dat een inname van 600 ml, een uur voor de tijdrit op de fiets, tot prestatieverbetering leidt. Het drinken van 4 à 5 koppen koffie lijkt dus voldoende om tot prestatieverbetering te komen (voor mensen die gemiddeld 3 kopjes per dag drinken).7 Dit is natuurlijk best veel om voor het sporten te drinken, daarom kan het zinvol zijn om een supplement te gebruiken.

Wist je dat…
cafeïne werkt niet vocht afdrijvend. Het lichaam verliest niet meer vocht door het drinken van bijvoorbeeld koffie. Cafeïne zorgt er alleen voor dat de nieren gestimuleerd worden. Hierdoor verlaat het vocht het lichaam sneller.

Koffie maakt vrolijk

Volgens Amerikaanse onderzoekers is er een verband tussen het drinken van koffie en depressie. Zij onderzochten tien jaar lang onder 250.000 mensen het verband tussen verschillende dranken en de kans op deppressie. Bij een consumptie van 4 koppen koffie per dag, was het risico op depressie 10% lager. Het onderzoek levert niet genoeg bewijs om als waarheid te beschouwen, maar van dit idee alleen al zet ik nog een kopje koffie!8

Te weinig of teveel koffie kan klachten geven

Wat is nu een normale hoeveelheid om per dag te drinken? Het Voedingscentrum geeft aan dat je 4 consumpties per dag kunt nemen, zonder dat er negatieve effecten te verwachten zijn.

Als je erg veel koffie drinkt of juist opeens stopt met het gebruik van koffie kunnen er klachten optreden, namelijk: rusteloosheid, prikkelbaar, spiertrillingen, hoofdpijn, slapeloosheid, maag-darm klachten (misselijkheid, braken, diarree). Hoe gevoelig je voor deze klachten bent, hangt sterk af per persoon.9

 

Wat een unieke drank is koffie eigenlijk! Nu we dit allemaal weten is het natuurlijk nog mooier om een ander blij te maken met een kopje koffie. Ga er samen gezellig voor zitten, neem de tijd en geniet van een bakkie koffie. Hmm


1. http://www.knvkt.nl/de-nederlandse-koffie-en-theemarkt
2. http://www.koffie-weetjes.nl/
3. http://www.nu.nl/gezondheid/4003240/vijf-koppen-koffie-per-dag-goed-hart.html
4. http://www.koffieengezondheid.nl/images/files/Voeding%20Nu%20artikel%20Koffie%20(nieuwsbrief%20mrt%202010).pdf
5. Richelle, M., Tavazzi, R., Offord, E. (2001) Comparison of the Antioxidant Activity of Commonly Consumed Polyphenolic Beverages (Coffee, Cocoa, and Tea) Prepared per Cup Serving. Nestlé Research Center, P.O. Box 44, 1000 Lausanne 26, Switzerland
6. http://www.koffieengezondheid.nl/sport/overzicht
7. http://www.topsporttopics.nl/factsheets/factsheet-cafeine?fromOverview=1
8. http://www.bbc.com/news/health-20943509
9. http://issuu.com/voedingscentrum/docs/factsheet_cafe__ne/6?e=1222161/6700967