Notice: builder_status is verouderd sinds versie 4.2.1. Gebruik in plaats daarvan AviaBuilder::get_alb_builder_status(). in /www/wp-includes/functions.php on line 3853

Sjaal om, Sjaal af

Het is officieel: de winter is begonnen. Het kwik is gedaald tot bibber-temperaturen, afgelopen vrijdag is het nulpunt bereikt en automobilisten konden weer ijs krabben (zie bericht Nu.nl). Wat fijn dat we nu ons winterdekbedje kunnen opmaken en dat we de thermostaat op tropische temperaturen kunnen zetten.

Heeft mijn lichaam nu ook meer energie nodig?
Nee, juist niet. Theoretisch gezien heb je voeding nodig om je lichaam warm te houden (10% van je energie wordt omgezet in warmte). Maar we leven niet meer in de tijd van ijsbloemen op het raam en kranten onder de jas. We lopen uit ons verwarmde huis, snel naar onze verwarmde auto; en als we wel langere tijd buiten zijn, zijn we tegenwoordig dik en warm gekleed.

Een extraatje kunnen we dus (gerust!) laten staan. Zet in deze periode de thermostaat niet te hoog en laat je elektrische deken nog even in de kast. Je moet het zo zien dat onze stofwisseling een grote chemische fabriek is, die bezig is met huishouden. Bij het huishouden wordt er energie omgezet, om je lichaam te verwarmen en te onderhouden. Dit kan snel en langzaam, wat betekend dat mensen met een snelle stofwisseling meer energie verbranden en dus minder kans hebben op overgewicht!

Door lekker te stoken in huis wordt jouw stofwisseling dus alleen maar LUI! Daarom kunnen we onze stofwisseling beter een boost geven:

  1. Zet de thermostaat lager
    Nu moet je lichaam harder werken om je stofwisseling te verhogen. Leuke bijzaak: je bespaard geld op je energieverbruik.
  2. Eet regelmatig
    Door regelmatig te eten, zorg je ervoor dat de stofwisseling op gang blijft.
  3. Kruid je eten
    Door kruiden toe te voegen aan de maaltijd krijg je het vanzelf warm. In rode pepers zit capsaïcine, wat een branderig gevoel geeft. Het is bewezen dat dit stofje je stofwisseling verhoogt.1
  4. Zwarte koffie en groene thee drinken
    Verwarm jezelf niet van buiten, maar van binnen. Daarbij zorgt zwarte koffie en groene thee tot meer verlies in vetmassa. Verwacht nu niet dat door het drinken hiervan de kilo’s ervan af zullen vliegen, zie het als een steuntje in de rug.
  5. Ontwikkel je spieren
    In rust verbranden jouw spieren ook energie. Hoe meer spieren, hoe meer verbranding! Doe daarom aan kracht- en cardiotraining. Bij krachttraining spreek je de type 2b spiervezels aan, bij cardio training ontwikkel je de type 1 spiervezels; beiden belangrijk om te ontwikkelen.
  6. Slaap voldoende
    Ten eerste kan vermoeidheid ervoor zorgen dat je meer gaat eten. Daarbij wordt de stofwisseling flink verstoord en zal je stofwisseling vertragen.
  7. Vermijd de crash diëten
    Het welbekende crashen zorgt er vaak voor dat je snel af valt. Gevolg: je eet ongezond, onvolwaardig en je spieren worden afgebroken om daar energie uit te halen. Daardoor krijg je minder spiermassa en zal je stofwisseling vertragen. Een crashdieet leidt dan ook tot een lichaam dat minder calorieën verbrandt (en dus sneller aankomt) dan het lichaam dat je had voor het dieet.

1. Belza, A., Jessen, A.B. (2005) Bioactive food stimulants of sympathetic activity: effect on 24-h energy expenditure and fat oxidation. In: Eur J Clin Nutr 59, 733-741.

Notice: builder_status is verouderd sinds versie 4.2.1. Gebruik in plaats daarvan AviaBuilder::get_alb_builder_status(). in /www/wp-includes/functions.php on line 3853

Lekker voor sinterklaas

Wat is er nou lekkerder dan zelfgebakken kruidnoten op sinterklaasavond?

Dit lekkere en makkelijke recept is natuurlijk alleen toegestaan om op 5 december te eten. Natuurlijk ook leuk om samen met je kinderen te maken. Wanneer je 6 kruidnoten eet, is dit nog een verantwoord tussendoortje. Er blijft dus nog genoeg over om uit te delen 🙂

Benodigdheden:

  • 100 gr zelfrijzend bakmeel
  • 50 gr bruine basterdsuiker
  • 40 gr margarine
  • 1 theelepel speculaas kruiden
  • 2 eetlepels sojamelk

Bereidingswijze:

Voorbereiding: 15min  ›  Bereiding: 10min  ›  Extra tijd: 15min in de koelkast 

  1. Laat de margarine zacht worden in een pannetje of de magnetron. Doe alle ingrediënten in de mengkom. Meng alles goed door elkaar. Kneed het deeg tot een bal.
  2. Leg de bal ongeveer 15 minuten in de koelkast. Maak de oven leeg en zet de oven op 175 °C.
  3. Haal het deeg uit de koelkast en kneed het opnieuw. Maak van het deeg kleine balletjes, leg de balletjes op de bakplaat en druk ze plat.
  4. Schuif de bakplaat in het midden van de oven en laat ze 10 minuten bakken. Zet de oven uit, haal de bakplaat uit de oven en laat de kruidnootjes even afkoelen.

 

Voedingswaarde Kruidnoten
  Totaal (167 gram) Per 6 noten (20 gram)
Kcal 829 99.2
Koolhydraten totaal 121 gram 15 gram
eiwit 11 gram 1.3 gram
Vet totaal 33 gram 3.9 gram
Verzadigd vet 14 gram 1.7
Onverzadigd vet (totaal) 18 gram 2.2
Voedingsvezels 2 gram 0.2
Notice: builder_status is verouderd sinds versie 4.2.1. Gebruik in plaats daarvan AviaBuilder::get_alb_builder_status(). in /www/wp-includes/functions.php on line 3853

Multivitamine versus Maxivitamine

Hoe komt het dat we niet meer beseffen hoe gezond groente en fruit eigenlijk is?
We zijn druk met ons werk, vrienden en familie. We moeten verschillende balletjes hoog zien te houden en ook nog proberen te genieten. We zijn soms aan het rennen en vliegen. We kiezen voor gemak. Dat is ook wat de maatschappij in ons naar boven haalt; 24/7 beschikbaar en bereikbaar voor actie! Dit kost een hoop energie. En waar halen wij onze energie vandaan? Juist, van gezond en gevarieerd eten.

Nu is gezond eten niet altijd onze sterkste kant: 10% van de vrouwen en 6% van de mannen haalt de aanbeveling voor fruit. Groente wordt er nog minder gegeten; 5% van de mannen en vrouwen komen aan de aanbeveling.1 Daarbij denken we soms dat we gezond bezig zijn, terwijl er allemaal ‘verborgen ongezonde ingrediënten’ in het product zitten. (Wat is er nog gezond?!) Ook blijkt gevarieerd eten in de praktijk best lastig te zijn.

Hoe krijgen we dan toch die benodigde vitaminen binnen? Is een multivitamine slikken het antwoord? Een kwart tot de helft van de Nederlanders denkt van wel; zij suppleren dagelijks een multivitaminen.1 Hier zitten ongeveer 25 vitaminen en mineralen in. Probleem opgelost zou je denken.

Even terug naar het groente- en fruitverhaal. Wat is daar zo gezond aan? Door gevarieerd groente en fruit te eten haal jij jouw benodigde vitaminen, mineralen en fytochemicaliën. Fyto-wat? Fytochemicaliën zijn bestanddelen van plantaardige voedingsmiddelen die een positieve uitwerking hebben op de gezondheid. Daarbij geven ze producten smaak, geur en kleur. Er zijn al meer dan 10.000 fytochemicaliën bekend, maar onderzoek naar dit onderwerp is nog steeds bezig.2 Wist je dat er in een stukje broccoli al 7 soorten fytochemicaliën zitten? (zolang het vers is)20141118_225032

Enkele belangrijke functies:
– Beschermen van schade aan het DNA
– Stimuleren van het immuunsysteem
– Anti-bacteriële en antivirale effecten
– Verminderen van ontstekingsprocessen
– Verlagen van het cholesterolgehalte
– Herstellende werking voor lichaamscellen

Een beter alternatief voor de multivitaminen zou zijn om dagelijks 200 gram groente en 2 stuks fruit te eten. Als je hier energie in steekt, zal je merken dat je steeds meer energie krijgt. Daag jezelf uit en ga experimenteren met groente en fruit. Jij voelt je gezonder, je gezin profiteert ervan en je krijgt meer binnen dan een multivitaminen voor elkaar kan boxen. Een win-win-win situatie dus.

Dus kom deze winter goed door met jouw portie groente en fruit. Een Lekkerder en gezonder maxivitamine is er niet 🙂


 

1.Van Rossum, C.T.M., Fransen, H.P., Verkaik-Kloosterman, J., Buurma-Rethans, E.J.M., Ocke, M.C. (2011) Dutch National Food Consumption Survey 2007-2010: Diet of children and adults aged 7 to 69 years. RIVM-rapport nr. 350050006. Bilthoven.

2.Russo, M., Spagnuolo, C., Tedesco, I & Russo, L. (2010) Phytochemicals in cancer prevention and therapy: Truth or Dare? Institute of Feed Sciences, National Research Council, 83100, Avellino, Italy.